Inadequate ventilation in schools has a negative impact on learning

Netinkamas vėdinimas mokyklose neigiamai veikia mokymąsi

Scritto da: Māja elpo

|

Moksliniais tyrimais jau seniai įrodyta, kad gyvenimas nevėdinamose patalpose mažina darbingumą ir kelia didesnį pavojų žmonių sveikatai. Pagrindiniai veiksniai, sukeliantys neigiamą poveikį, yra deguonies trūkumas ir padidėjęs anglies dioksido (CO2) kiekis. Todėl ypač svarbu užtikrinti normalią oro apykaitą įstaigose, kuriose mažose patalpose nuolat gyvena daug žmonių, ypač mokyklose.

Oro kokybė turi tiesioginės įtakos darbingumui ir gebėjimui mokytis
 

Ilgalaikis prastos kokybės patalpų oro poveikis gali sukelti tokius simptomus kaip sunku susikaupti, nuovargis ir mieguistumas. Tai neigiamai veikia mūsų mąstymą ir mąstymo gebėjimus. Skaičiavimai parodė kad mūsų pažintiniai gebėjimai sumažėja 15 %, kai CO2 lygis patalpose pasiekia 945 ppm (dali iš milijono). Bet jei jis pakyla iki 1400 ppm, vidutinis pažinimo efektyvumas jau sumažėja perpus!
Tai gali būti ypač pavojinga mokyklose, kur vaikai dažnai yra priversti ilgą laiką likti prastai vėdinamose patalpose. Padidėjęs CO2 lygis klasėse gali sukelti rimtų problemų vaikų ir jaunimo ugdyme, nes trukdo susikaupti ir mokytis, mažina gebėjimą suvokti pamokas. Jei nieko nedaroma, blogėja ir mokinių imunitetas bei bendra sveikata. Gali kilti ir rimtesnių pavojų sveikatai, įskaitant padidėjusią infekcinių ligų riziką, nes nevėdinamas oras žymiai padidina ligų sukėlėjų koncentraciją.

Air quality monitor in schools

Matavimai patvirtina problemos buvimą


 

Įtarimas dėl prastos oro kokybės Latvijos mokyklose buvo seniai kilęs, nes kai kuriose vietose atlikti individualūs matavimai parodė, kad problema egzistuoja. Tačiau visapusiško vaizdo pamatyti nepavyko, nes mokyklos labai skiriasi viena nuo kitos, todėl Švietimo ir mokslo ministerija pradėjo iniciatyvą visose Latvijos mokyklose įrengti oro kokybės monitorius.
Pratybos buvo baigtos 2022 metų gegužę ir ugdymo įstaigų vadovai teigia, kad naujieji matuokliai puikiai atspindi situaciją. Skaitmenys, kuriuos gali peržiūrėti visi norintys, skatina mokytojus ir mokinius daugiau galvoti apie patalpų vėdinimą – net jei dar nėra prastos oro kokybės požymių.
Bet a Paskelbtas Sveikatos inspekcijos tyrimas šį rudenį, pažvelgęs į svarbų ugdymo įstaigų patalpų aplinkos kokybės rodiklį – CO2 koncentracijas – daug kur piešia nepatrauklų vaizdą. Beveik trečdalyje klasių (27 proc.) oro mainų ar vėdinimo kokybė vertinama kaip prasta. Priešingai, Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) rekomenduojamas vidutinis 1000 ppm CO2 lygis nėra viršytas tik 17 % klasių.

ARBA

Langų atidarymas nebus geriausias sprendimas


 

Tačiau tiesiog vėdinant patalpas atidarant langus susidaro klaidinantis įspūdis, kad vėdinta visa patalpa, ypač šaltu oru, todėl prarandami dideli šilumos nuostoliai ir padidėja šildymo išlaidos. Šiandien, daug kur akcentuojant energiją taupančius sprendimus ir ženkliai pabrangus šildymui, tiesiog šilumos išleidimas daugeliui atrodo nepriimtinas. Todėl žiemą mūsų platumose dažnai būna sunku užtikrinti optimalią oro kokybę ir komfortišką mikroklimatą patalpoje apskritai, nes be deguonies ir CO2 koncentracijų reikia atsižvelgti ir į tokius svarbius parametrus kaip oro temperatūra ir drėgmė. Jei oras gaivus, bet per šaltas, tai taip pat sukels tam tikrą diskomfortą ir kitų pavojų.

Reikalingos modernios vėdinimo sistemos


 

Dabartinę situaciją mokyklose lemia daugybė veiksnių – pastato ypatumai, kuriuose net nėra normalios vėdinimo sistemos, kitur vėdinimas neveikia dėl savo neefektyvumo ir didelių energijos sąnaudų ar šilumos nuostolių. Gali būti įvairių priežasčių, kodėl mokyklos dabar susiduria su prasta oro kokybe, tačiau yra paprastų ir veiksmingų patobulinimų. Išvengti oro kokybės problemų padeda modernios, energiją taupančios, lengvai montuojamos ir lengvai naudojamos vėdinimo ir šilumos rekuperavimo sistemos. Jie grąžina sukauptą šilumą, yra aprūpinti oro filtrais, be to, ultravioletinių (UV) spindulių pagalba sumažina ore patogeninius mikroorganizmus, taip keisdami orą visoje patalpoje, skirtingai nei vėdinant atviru langu. Priklausomai nuo kiekvieno pastato specifikos ir užsakovo poreikių, egzistuoja skirtingi sprendimai. Pavyzdžiui, galima rinktis skirtingų dydžių ir galingumo centralizuotas ir decentralizuotas vėdinimo sistemas. Kuris sprendimas kokiu atveju yra priimtinesnis, turi būti vertinama individualiai. Decentralizuotos sistemos yra efektyvesnės, leidžia optimaliai sureguliuoti reikiamą oro apykaitą kiekvienoje atskiroje patalpoje, leidžia greitai keisti vėdinimo režimus. Yra sprendimų, bet daugiau apie juos kitame straipsnyje. 

ARBA

 

HELTY Rekuperatoriai ir sistemos


HELTY yra novatoriška Italijos įmonė, turinti 40 metų patirtį, kuri specializuojasi inovatyvių sprendimų kūrimui išmanaus šilumos atgavimo ir patalpų komforto su oro filtravimu srityje.

 

HELTY siūlo tiek individualius rekuperacinius įrenginius, tiek rekuperacines sistemas, kurių pagrindinis tikslas yra užtikrinti efektyvų patalpų oro mainus išlaikant esamą patalpų temperatūrą, taip užkertant kelią drėgmei, pelėsiui ir beoriui.

 

Jei norite sužinoti sprendimą savo erdvei, pasirinkite vieną iš toliau pateiktų mygtukų –
„Išsiaiškinkite savo sprendimą“ arba „Skambinkite mums“.


ARBA